X
تبلیغات
مدیریت

مدیریت

مطالب مفید پیرامون مدیریت

استعاره های سازمانی

استعاره نوعي صنعت ادبي براي تشبيه و مقايسه است.[1] استعاره­ها، نگاره­ها و نقش­هايي هستند كه از طريق آنها مي­توان به ماهيت سازمانها پي برد.[2] استعاره اين امكان را فراهم مي­آورد تا يك چيز يا يك تجربه بر حسب شباهت با يك چيز يا تجربه ديگر(كه به طور معمول به منزله معادل هم در نظر گرفته نمي­شوند)، شناسايي شوند؛ مانند زندگي كه به يك جاده طولاني و پر پيچ و خم تشبيه شده است؛ يا انسان دلير و شجاعي كه به شير تشبيه شده است .با شناخت هر استعاره­اي كه براي سازمان اخذ مي­شود، مي­توان چيزي براي خود سازمان آموخت.[3]

معمولا تصاويري كه در ذهن ما از بيرون وجود دارد، چيزي است كه ما به عنوان واقعيت مي‌پذيريم. در واقع استعاره‌اي كه دانشمندان براي مطالعه يك پديده بكار مي­گيرند؛ شكل‌دهنده تصورات و پندارهاي ايشان است. به قول انيشتين، نظريه‌اي كه توسط آن به هر موقعيت نگاه مي‌كنيم، تعيين مي­كند چه چيز هايي را مي‌توانيم ببينيم.[4] 

مورگان در كتاب سيماي سازمان(1986) بر نقش حايز اهميت استعاره­ها در كمك به تحليل و شناخت نظريه سازمان، تاكيد مي­كند و از استعاره­هاي ماشين، موجود زنده، مغز، فرهنگ، نظام سياسي، زندان روح، جريان سيال، ابزار سلطه و پديده كثيرالوجوه، براي توصيف سازمان استفاده مي­كند. مورگان در كتاب ديگرش، تئوري خلاق سازماني(1989) نيز به چگونگي استفاده عملي از استعاره­ها، مي‌پردازد.[5] ساير استعاره­هايي كه ميان نظريه­پردازان سازماني مقبوليت يافته­اند عبارتند از: صحنه، متن، گفتگو و هنر[6].

مورگان معتقد است كه سازمانها را نمي­توان فقط با نگرش از زاويه ديد يك تئوري توصيف، درك كرد يا توضيح داد. او بر اين باور است، كه سازمانها با نگرش از چند ديدگاه يا استعاره­ها، قابل درك خواهند بود.[7] هر استعاره‌ی راهنما، راهي بنيادين و متمايز را براي ديدن، انديشيدن و گفتگو كردن درباره موضوع ارائه مي­كند. هر "استعاره بنيادين" يا راهنما، جوهره "نوعي تجربه"را با بنياني محكم دربر دارد؛ به گونه‌اي كه مي­توان بر مبناي آن، يافته­ها و تجربه­هاي ديگر را، از ديدگاهي مجزا و انتزاعي و بر اساس چهارچوبي محكم و قدرتمند، سازماندهي كرد.

 ابراهيم محمدي قراسوئي


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 27 بهمن1388ساعت 14:21  توسط حامد  | 

كانون ارزيابي مديران

مقدمه

كانون يا مركز ارزيابي مديران كه بعضاً فناوري مركز ارزيابي نيز ناميده مي شود، نه يك مكان فيزيكي يا جغرافيايي، بلكه يك رويكرد (يا فرايند) ارزيابي است. اين رويكرد، به ارزيابي گروهي از شركت كنندگان (داوطلبان) توسط تيم ارزيابان با استفاده از تمرينات و آزمونهاي متنوع دلالت دارد كه براي انتخاب افراد واجدشرايط براي تصدي مناصب عمدتاً مديريتي استفاده مي شود. در اين مركز ارزيابان با درنظر گرفتن معيارهاي خاص مشاغل، تصميمات لازم را درخصوص گزينش، ارتقا و يا راههاي بهبود توانمنديهاي مديريتي داوطلبان اتخاذ مي كنند. به اين ترتيب، كانون ارزيابي معمولاً يك يا تعدادي از مسئوليتهاي محوله زير را عهده دار است:

1.      ارزيابــــــي توانايي مديريتي يا رهبري شركت كنندگان براي انتصاب يا گزينش در مشاغل مديريتي؛

2.      ارزيــــــــابي توانمنديهاي مديريتي شركت كنندگان براي ارتقا به سمتهاي بالاتر؛

3.      پيش بيني عملكرد آتي شركت كنندگان در مشاغل موردنظر (شناسايي نقاط قوت و ضعف)؛

4.      ارائه پيشنهادات لازم درمورد نحوه توسعه و آموزش مهارتهاي مديريتي شركت كنندگان؛

5.      ارائه مشاوره حرفه اي به شركت كنندگان درخصوص حرفه يا كارراهه شغلي

 

منبع:

دكتر محمدعلي بابايي


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 20 بهمن1388ساعت 9:53  توسط حامد  | 

روشهای تولیدی

در یک سیستم تقسیم بندی کلاسیک ، می توان کارخانجات را از نظر استمرار یا انقطاع عملیات تولید به چهار گروه اصلی تقسیم بندی نمود:

1- سیستمهای تولید پیوسته: در این نوع سیستمهای تولیدی معمولاً یک نوع یا انواع محدودی از مواد اولیه از یک سری ماشین آلات ، بطور زنجیره ای عبور نموده ، و پس از ایجاد تغییراتی در مواد اولیه که اغلب شامل تغییرات شرایط شیمیائی و فیزیکی می باشد ، به یک یا چند محصول محدود تبدیل می شوند. کارخانجات دارای سیستم تولیدی پیوسته معمولأ باید بطور شبانه روزی و در تمام روزهای سال در حال کار باشند. کارخانجات تولید فلزات ، پالایشگاهها و صنایع پتروشیمی ، نمومه هائی از کارخانجات دارای سیستم تولید پیوسته هستند.

2- سیستمهای تولید انبوهی: در این نوع سیستمها ، معمولاًیک نوع (یا مدلهای مختلف از یک نوع) فرآورده در مقادیر زیاد تولید می شود. در جریان تولید ، مواد و قطعات با عبور از مراحل مختلف به شکل دلخواه در آمده و نهایتاً بر روی یکدیگر مونتاژ می شوند. گو اینکه در کارخانجات تولید انبوهی نیز ممکنست عملیات تولید بطور مستمر در شبانه روز ادامه داشته باشد ، ولی از نظر مسائل فنی و تکنولوژی تولید ، کار شبانه روزی و استمرار کار در تمام روزهای سال در این نوع کارخانجات الزامی نیست. صنایع تولید اتومبیل و کارخانجات تولید لوازم خانگی نمومه هائی از کارخانجات دارای سیستم تولید انبوهی هستند.

3- سیستمهای تولید دسته ای: در سیستمهای تولید دسته ای تعداد انواع فرآورده های قابل تولید زیاد بوده و حجم هر بار تولید در مقایسه با دو سیستم قبلی به مراتب کمتر است. در این سیستمها هر چند مدت یک بار تجهیزات برای تولید فرآورده ای آماده و تنظیم شده و پس از تولید مقدار تعیین شده ای از این فرآورده ، مجدداً برای تولید فرآورده دیگری آماده و تنظیم می شوند. کارخانجات تولید فرآورده های داروئی معمولأ از نظر سیستم تولیدی در طبقه کارخانجات دارای تولید دسته ای قرار می گیرند.

4- سیستمهای تولید سفارشی: در این نوع کارخانجات بطور معمول فعالیتهای تولیدی ، جهت ساختن یک یا چند واحد محدود از یک دستگاه بزرگ که بر اساس سفارش و شرائط خواسته شده توسط مشتری تولید می شود متمرکز می شود. بنابراین در این نوع سیستمهای تولیدی ، تنوع محصولات قابل تولید زیاد بوده ، ولی الزاماً تولید یک فرآورده بخصوص به صورت مستمر ادامه نداشته بلکه هر چند گاه یک بار بنا به خواست و سفارش خریدار ، کارخانه محصول جدیدی را تولید می نماید. کارخانجات سازنده کشتی های بزرگ ، و کارخانجات ماشین سازی در طبقه سیستمهای تولیدی سفارشی قرار می گیرند.

+ نوشته شده در  یکشنبه 18 بهمن1388ساعت 16:39  توسط حامد  | 

تئوری سیستم مدیریت

در طی چندین سال گذشته، رویه خاصی زیرعنوان «تئوری سیستم» برای بررسیهای سازمانی متداول گردیده است که می تواند به عنوان پایه و مبنائی برای بهم پیوستن و ارتباط نظریه های مختلف سازمانی و شیوه های متعدد مدیریت بکار رود. نظریه سیستمی در مدیریت به دلیل انتزاعی بودن دارای نقطه ضعف است اما به هرحال به مدیریت از زایه ای خاص نگاه میکند. ادامه مطلب به نقل از دانشنامه رشد در ارایه این مفهوم کمک می کند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 6 بهمن1388ساعت 11:15  توسط حامد  | 

مقاله تحليل بهره وري کل بانک توسعه صادرات ايران و رشد بهره وري شعب آن با استفاده از تحليل پوششي داده

در اين پژوهش، بهره وري کل بانک توسعه صادرات ايران و تغييرات بهره وري شعب آن با استفاده از تحليل پوششي داده ها، مورد بررسي قرار گرفته است. از مدل رتبه بندي کامل  SBM(سنجه مبتني بر متغيرهاي كمكي) براي تحليل بهره وري کل بانک توسعه صادرات ايران طي سالهاي 1373 تا 1384 و از شاخص بهره وري مالمکوئيست براي اندازه گيري رشد بهره وري شعب اين بانک طي سال هاي 1382 تا 1384 استفاده گرديده است.
در مدل SBM، از متغيرهاي هزينه مطالبات مشکوک الوصول، منابع مالي قابل استفاده جهت اعطاي تسهيلات و تعداد کارکنان به عنوان ورودي و تسهيلات اعطايي به عنوان خروجي و با فرض بازده به مقياس متغير استفاده گرديد. روند ميانگين متحرک امتياز کارايي بدست آمده نشان داد که بهره وري کل بانک توسعه صادرات ايران بهبود يافته است. در مدل شاخص بهره وري مالمکوئيست از متغيرهاي تعداد کارکنان، سود و کارمزد پرداختي و هزينه هاي اداري و پرسنلي به عنوان ورودي و تسهيلات اعطايي، کارمزد دريافتي، سپرده هاي بدون هزينه و سپرده هاي هزينه زا به عنوان خروجي استفاده گرديد. نتايج بدست آمده نشان داد که بهره وري شعب بانک در سال 1383 به طور متوسط يک درصد و در سال 1384، دو درصد رشد داشته است. همچنين شعب بانک بر اساس رشد بهره وري، رتبه بندي شدند.
 
كليد واژه: بهره وري، تحليل پوششي داده ها، مدل رتبه بندي کامل SBM، شاخص مالمکوئيست 

منبع:
نشريه علمي پژوهشي مديريت صنعتی، شماره 1، پاییز و زمستان 1387

نویسندگان: حجازي رضوان,انواري رستمي علي اصغر,مقدسي مينا*
 
* دانشگاه تربيت مدرس، ايران
دانلود کنید.

+ نوشته شده در  یکشنبه 4 بهمن1388ساعت 13:39  توسط حامد  | 

سئوالات آزمون دکتری سال1386

دانشگاه تهران

دانشگاه تهران:

تئوری های مدیریت:

 

1. اندیشه های پارسونز را بنویسید

2. رفتار اداری سایمون را توضیح داده و این تئوری وی در کدام طبقه بندی سیستمهای اسکات جای می گیرد؟ چرا؟

3. تئوری وابستگی منابع و تئوری اکولوژی جمعیت را توضیح داده و تفاوت این دو را بیان نمایید

4. اصول طراحی هولوگرافیک را توضیح داده و یکمثال در مورد سازمانهای دولتی بیاورید

5. افسانه " اصالت عقل " مبنای تحلیل کدام نظریه مدیریتی است. آنرا توضیح دهید

رفتار سازمانی:

1. تفاوت ارتباطات در سازمانهای فیزیکی و سازمانهای مجازی را توضیح دهید.

2. نظریه های یادگیری را نام برده و آنها را توضیح داده و ارتباط آن را با تئوریهای تقویت تشریح نمایید

3. اصول ماکیاولیانیسم را توضیح داده و برای اجتناب از این گونه افراد چه راههایی وجود دارد و بیشتر در چه مشاغلی مناسب می باشند.

4.  مدیریت تصویر از خود را توضیح داده و تکنیکهای آن را نیز تشریح نمایید.

5. تکنیکهای غیر اخلاقی مذاکره را نام برده و در کشور ایران در مذاکره های خود از کدام آنها بیشتر استفاده می کنند.

تئوریهای سازمان های دولتی:

1.      نظریات فردریکسون در مورد New Public Adminstration   را تشریح نمایید و با توجه به رویکرد هنجاری/ توصیفی آنر بسط دهید

2.      نظریه جدایی سیاست و اداره را توضیح داده و نظرات موافق و مخالف آنرا نیز بحث نمایید.

3.      ده اصل بازآفرینی دولت از نظر ازبورن و گیبلر را نام برده و آنها را تشریح نمایید.

4.      پارادوکسهای خط مشی گذاری را توضیح دهید

5.      عوامل محیطی موثر بر سازمانهای دولتی را تشریح نمایید.

روش تحقیق:

1.      فرضیه های پژوهشی لاکاتوش را شرح داده و پیوند آنرا با مدیریت توضیح دهید.

2.      چگونه از پارادایم به روش تحقیق می رسیم.

3.      روش تحقیق خوشه بندی و تحلیل عاملی را با ذکر مثال توضیح دهید.

4.       یک سئوال در مورد فرضیه سازی و مشخص کردن متغیرها نیز می آید.

آمار:

1.      یک سئوال در مورد سریهای زمانی آمد.

2.      یک سئوال در مورد LSD  آمد.

3.       یک سئوال در مورد ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون آمد و آن را آزمون کنید

4.      یک سئوال در مورد رگرسیون و آزمون T  نیز آمد.

 

+ نوشته شده در  شنبه 3 بهمن1388ساعت 16:24  توسط حامد  | 

منابع آزمون تخصصی دکتری مدیریت

درسهای زیر به صورت عمومی در بین گرایش های مختلف مدیریت سوال می شود.

 

تئوریهای مدیریت و سازمان:

1.      تئوری سازمان رابینز ترجمه دکتر الوانی و دانایی فرد

2.      تئوری سازمان ال دفت ترجمه پارساییان و اعرابی( خیلی مهم نیست)

3.      سیمای سازمان مورگان ترجمه دکتر مشبکی

4.      تئوری سازمان هچ جلد 1 و 2  ترجمه دکتر دانایی فرد

5.      تئوری سازمان اسکات ترجمه دکتر میرزایی اهرنجانی

6.      تئوریهای مدیریت نوشته  دکتر رحمان سرشت( اگر می خواهید که حیطه اطلاعاتتان وسیع باشد)

7.      مبانی سازمان و مدیریت دکتر سید جوادین( در صورت مازاد وقت)

رفتار سازمانی:

1.      رفتار سازمانی دکتر سید جوادین

2.      رفتار سازمانی دکتر آرين قلی پور

3.      رفتار سازمانی رابینز

4.   رفتار سازمانی دکتر رضاییان ( 5 جلد کتاب کوچولو شامل: استرس، تعارض و مذاکره، عدالت، رفتارهای سیاسی، تعامل اطلاعاتی)

روش تحقیق:

1.      روش تحقیق کمی و روش تحقیق کیفی دکتر دانایی فرد ( یا اوما سکاران)

2.      روش تحقیق دکتر سرمد، بازرگان، و حجازی

3.      چیستی علم آلن چالمرز ترجمه سعید زیبا کلام

آمار:

آمار جلد 2 دکتر عادل آذر و دکتر مومنی

تئوریهای سازمان دولتی( مخصوص دانشجویان مدیریت دولتی)

1.      تئوریهای سازمان دولتی رابرت دنهارت ترجمه دکتر دانایی فرد و الوانی

2.      مدیریت دولتی نوین آون هیوز ترجمه دکتر الوانی

3.      گفتارهای فلسفی مدیریت دولتی نوشته دکتر الوانی و دانایی فرد

+ نوشته شده در  شنبه 3 بهمن1388ساعت 16:22  توسط حامد  |